Retningslinjer ved oppussing

Det pågår nesten til en hver tid oppussingsarbeider i blokka som oppleves som støyende av naboer. Styret mottar jevnlig klager på at det ved oppussing, spesielt knyttet til renovering av bad, ikke varsles godt nok på forhånd.

Styret ønsker derfor å understreke sameiernes ansvar for å varsle naboene ordentlig, og i god tid, før støyende oppussingsarbeider. Varsling på Facebook er vel og bra, men ikke alle er inne og leser her daglig.

Ved omfattende og støyende oppussing vil det for mange naboer være nesten umulig å oppholde seg hjemme. I slike tilfeller må derfor følgende gjøres:

  • Berørte naboer skal varsles gjennom oppslag ved dørene senest 48 timer før arbeidene starter.
  • Det skal informeres om antatt start og tidslengde på oppussingen.
  • Det kan også være lurt å varsle naboene dine i reposet som er rett under der du selv bor (hvis du f. eks. har inngang i 8. etasje, så vil ofte seksjoner i 4. etasje, rett under deg, også bli berørt). Noen steder i blokka bærer lyden utrolig langt.
  • Ved pigging skal det opplyses om dato og tidspunkt for når det skal skje.
  • Det oppfordres til at pigging konsentreres til et par dager, om mulig.

Ved siden av dette skal man også varsle ved å legge ut en melding på Oppslagstavla på Vibbo (https://vibbo.no/grefsen-terrassehus/oppslag ). Også en melding på FB kan være smart.

Ellers minner vi om følgende generelle retningslinjer fra husordensreglene og vedtektene:

  • Dersom gips og annet rivningsmateriale skal bæres ut av leiligheten, dekk til tepper i eget repos, samt tilstrekkelig bortover korridor mot heis. Bruk beskyttelsesfilt/malerfilt.
  • Dersom gips/støv/annet rusk trekkes ut i korridor – støvsug hver dag.
  • Søppelhåndtering (f.eks. i sekk) skal ligge minimum 5 meter fra husveggen og i maks 14 dager.
  • Aktivitet som medfører borring, pigging eller hamring må ikke starte før kl. 07.00 og må være avsluttet 20.30 på hverdag. På lørdag må slik aktivitet være avsluttet innen 18.30. På helligdag/søndag er slik aktivitet ikke tillatt.
  • Det er ikke tillatt å benytte fellesarealer inn/ute til lagring av materiell.
  • Seksjonseier er som tiltakshaver ansvarlig for enhver skade på fellesarealene som oppstår under rehabiliteringsperioden.
  • Styret har i henhold til vedtektene anledning til å bestille rensing av tepper og reparering av evt. skader dersom det skulle være nødvendig. Slik kostnad vil bli fakturert ansvarlig seksjonseier.
  • Dersom man benytter entreprenør bør man allerede ved innhenting av pristilbud opplyse vedkommende om disse retningslinjene.
Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterPrint this page