Flytting

Skifte av fremleier eller eier

Ved skifte av fremleier eller eier, skal det gis beskjed til sameiestyret via styrekontoret eller forretningsfører.

Fordeling av strømutgifter

  • Ved flytting bør man avlese målerstand og senere fordele strømutgiftene når den årlige strømavregningen er foretatt.
  • Det gjøres oppmerksom på at sameiet ikke har noe ansvar for at en slik fordeling blir foretatt.
  • Bruk avlesningsskjema for strømmåler ved eierskifte (sendes til forretningsfører).

Felleskostnader

Ved eierskifte anbefales det å bruke innbetalingsblankettene for fellesutgifter med den gamle eiers navn ut året.

Flyttebil

  • Ved behov for adkomst med bil på baksiden av blokkene f.eks. ved flytting og varelevering
  • Vennligst påse at flyttebiler/varebiler ikke parkerer på plenen!

Avregistrer alle i hustanden som er lagt inn i callinganlegget (dørtelefonsystemet)

Gjør en av følgende ting:
1. Gå inn i profilinnstillinger i Defigo appen og trykk på «Slett bruker» (ligger helt nederst).
2. Send en app support til Defigo (dette gjøres under «brukerstøtte» i appen),
3. Send en mail til styrekontor@grefsenterrassehus.no med beskjed om hvem som  flytter.
Husk også å gi beskjed til de som flytter inn at de må registrere seg som brukere i callingsystemet (samme mailadresse som under pkt. 3 over). Mer info om dørtelefonsystemet finner man også under egen fane på hjemmesiden.

Flyttetips

Planlegg i god tid

Planlegg flyttingen med familien, og husk at barna må motiveres. De vil kunne være til stor hjelp under flyttingen hvis de får være med fra starten av. Barna reagerer ofte annerledes enn voksne på flytting. Gi dem tid til å bli vant med tanken på å skifte vennekrets, miljø, skole etc. La dem oppleve flyttingen som noe positivt.

4 uker før flytting

Lag inventarliste

Lag en inventarliste over det du har, og sortér det i følgende grupper:

  • Ting som skal være med på flyttelasset
  • Ting som skal på lager
  • Ting som skal kastes, selges eller gis bort

Inventarlisten skal gi en oversikt over hvilke gjenstander som skal flyttes fra de respektive rom. Den er ment som en hjelpeoversikt, slik at man har oversikt over hva som pakkes ned ved utflytting og hva som pakkes opp ved innflytting. Oversikten vil også kunne brukes som dokumentasjon ved eventuelle uhell under flyttingen. Inventarlisten kan du dessuten bruke som utgangspunkt for å finne ut hvor stor flyttebil du trenger og for å finne ut hvilken sum du bør forsikre innboet ditt for. Bruk inventarlisten som et hjelpemiddel – både ut- og innflytting vil gå lettere med god planlegging og oversikt!

Planlegg flyttingen

  • Du kan spare tusenvis av kroner på å velge riktig flyttebyrå og rengjøringsfirma.
  • Lei eventuelt en varebil, og gjør mesteparten av jobben selv sammen med familie/venner.
  • Be om tilbud fra flere flyttebyråer/rengjøringsfirmaer/bilutleiefirmaer i god tid før flyttingen
  • Sammenlign priser, og få skriftlig bekreftelse på at det ikke kommer noe i tillegg til de oppgitte prisene
  • Spør venner og kjente om hjelp til flytting og vasking hvis det blir for dyrt med flyttebyrå og rengjøringsbyrå

Bestill flytteforsikring

Ordinære hus-/innboforsikringer dekker vanligvis ikke skade under transport, og du bør derfor tegne en flytteforsikring. De fleste flyttefirmaer og forsikringsselskaper kan tilby dette. Forsikringen koster mellom 15 og 50 promille av flyttelassets verdi, og egenandelen er stort sett 1500 – 2000 kroner.

Be om hjelp fra venner

  • Har du avtalt med venner og kjente? Dugnadsgjengen er dine viktigste hjelpere.
  • Lag gjerne et uformelt selskap/samvær med gjengen – da er det lettere å få hjelp til flyttingen.

Ta kontakt med Posten

Pakking

  • Ta vare på gamle aviser i god tid før flyttingen
  • Husk å kjøpe inn nok esker, tape, tau/hyssing, plastsekker, bobleplast o.l.
  • Pakk skjøre gjenstander i avispapir og/eller bobleplast (det gir også god støtte i eskene)
  • Bruk solide esker som tåler stabling og tøff behandling
  • Bruk passende størrelser, eskene bør ikke veie mer enn ca. 30 kilo
  • Ikke pakk eskene tunge, husk at de skal bæres også
  • Bøker i små esker, lette ting i store esker
  • Fyll opp skuffer med mindre gjenstander
  • Skal kommoden flyttes med skuffene i, så husk å slå et tau rundt
  • Bruk gjerne originalemballasje med isopor til TV, stereo etc.
  • Husk at all elektronikk må pakkes godt
  • Husk å fylle opp eskene godt
  • Eskene bør tapes igjen, slik at de ikke kan åpne seg under flyttingen
  • Speil, malerier og annen kunst bør legges til side og pakkes med stor forsiktighet
  • Alle møblene som demonteres merkes, skruer legges i poser og tapes fast
  • Stolben/bordben bør polstres og tapes
  • Bruk plastsekker til pakking av tøy, duner og puter
  • Beskytt plantene – både mot støt og kulde – enten ved å sette dem i kartonger eller ved å legge silkepapir rundt dem. Tre gjerne en plastsekk over plantene.

Merking

  • Merk alle esker med tusjpenn
  • Skriv opp hvilke rom de tilhører
  • Skriv opp hva eskene inneholder
  • Merk spesielt esker med glass og andre skjøre gjenstander (bruk eventuelt rød tape merket med «Forsiktig»)

1 uke før flytting

  • Husk at pakkingen ikke bør gjøres i siste liten!
  • Har du kastet det som ikke skal være med?
  • Har du solgt eller gitt bort det som skal brukes av andre? Kontakt Fretex eller loppemarkeder
  • Har du avtalt tid og sted for flytting og vasking med venner og kjente?
  • Har du returnert lånte bøker til biblioteket, videokassetter/DVD o.l. til utleiefirma?
  • Har du levert tilbake lånt utstyr til naboene?
  • Har du hentet tøy på renseriet?
  • Har du gitt beskjed til Posten om omadressering?
  • Se gjennom fryseren, og spis opp det du har før du handler inn mer
  • Ta kontakt med vaktmester hvis det er behov for åpning av bommer, lån av nøkler, traller e.l. ved ut- og innflytting

Sett opp en liste over alle du mottar post fra (sjekk kvitteringer og hjemmearkiv), og send flyttemelding til:

  • Strømleverandør
  • Telefonleverandør
  • Alarmselskap
  • Banker og finansinstitusjoner
  • Forsikringsselskap
  • Offentlige organer
  • Forretningsforbindelser
  • Aviser, tidsskrifter, bokklubber
  • Foreninger og forbund
  • NRK og kabel-TV-selskap
  • Venner og kjente
  • Arbeidsgiver
  • fl.

2 dager før flytting

  • Nå må alle eskene være pakket
  • Merk eventuelle gjenstander som ikke skal flyttes
  • Fryser og kjøleskap må avtines
  • Sjekk at alle møblene kommer gjennom dørkarmen, hvis ikke må disse demonteres
  • Husk å montere transportsikring i vaskemaskin, tørketrommel etc. Les bruksanvisningen godt.
  • Les av strøm- og vannmåler
  • Tellerstand på telefon må leses av hos teleoperatøren
  • Sjekk hvor flyttebilen bør parkere (både ved ut- og innflytting)
  • Pakk en eske med det aller mest nødvendige, dvs. de tingene du gjerne vil ha tilgjengelig med en gang du kommer frem. Denne kan inneholde en kjele, kaffetrakter, noen kopper/krus, kaffe/te/saft, sukker, kjeks, toalettartikler, toalettpapir, stearinlys, saks, førstehjelpspute og liknende. Du kan på denne måten ta deg tid til å slappe av litt når du/dere kommer frem før du starter oppakkingen.
  • Pakk eventuelt spesielle verdigjenstander og ting du må ha lett tilgjengelig under flyttingen i en ryggsekk, bag e.l. og hold godt øye med denne på flyttedagen

Har du kjøpt inn mat og drikke til dugnadsgjengen? Forslag:

  • En kasse eller to med øl/mineralvann
  • Lapskaus, pølser og lompe e.l.
  • Ketchup og sennep, løk etc.
  • Eventuelt grilling på sommeren.
  • Dugnadsgjengen setter alltid pris på hyggelig samvær etter en flyttesjau.

Flyttedagen

  • Tøm postkassen, og fjern skiltet fra din gamle postkasse
  • Bruk trappetralle og bærestropper til tunge gjenstander
  • Sørg for at all rengjøring starter etter at alle ting er flyttet ut

Pakke-/lastetips

Det er meget viktig at du laster bilen på en riktig måte.

  • Last bilen slik at tyngdepunktet kommer så lavt som mulig, dette gir bilen bedre kjøreegenskaper
  • Last ikke bilen skjevt, for tungt foran, bak eller på en av sidene
  • Ha de tyngste tingene i bunnen av lasterommet
  • Pakk tett og husk at gjenstander sklir i svinger og under oppbremsing
  • Ikke legg skjøre gjenstander slik at de kan knuses
  • Bind fast større ting som bord, skap, kommoder etc.
  • Legg gjerne madrasser og tepper innimellom som støtter
  • Planlegg stablingen, slik at du ikke pakker innerst det som skal ut først
  • Legg malerier, speil etc. på toppen av lasset – eventuelt kan plassen under sofaen brukes
  • Kartonger kan stables oppå hverandre, hvis de er riktig pakket
  • Husk å gi nøyaktig adresse og telefonnummer til dine hjelpere.

Kjøretips

Varebiler er bygd på en annen måte enn personbiler. Du bør være oppmerksom på følgende:

  • Varebiler er stive. Hold lav fart i fartsdumper og over ujevnheter.
  • Varebiler er ofte høyere enn personbiler. Pass på under broer, overganger og inn i fellesgarasjer.
  • De større varebilene går på diesel. Husk dette ved tanking.
  • Varebiler har ikke samme akselerasjonsevne som personbiler.
  • Tenk deg godt om før du gjør en forbikjøring.
  • Rygg aldri uten at du har noen til å dirigere deg.
  • Kjør aldri bilen med noen av dørene åpne.
  • Husk å låse av varerommet når du forlater bilen.
  • Husk at bilen er tyngre enn en personbil og trenger større bremselengde. Hold derfor god avstand til bilen foran.

Utpakkingstips

  • Noe av det første du bør gjøre etter å ha kommet frem, er å ordne med soveplassene
  • Ha sengetøy, madrasser o.l. på plass og helst sengen ferdig oppredd, så du kan stupe i seng senere
  • La en person ha ansvaret for utpakningen
  • Sett kartongene på plass i de rommene hvor de hører hjemme
  • Kryss av på listen etter hvert som gjenstandene blir satt på plass
  • Vask glass og servise før det blir satt på plass i hyller og skap

Meld flytting

Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterPrint this page